Mākslīgā intelekta attīstības likums
- Ministru kabinets ir nosūtījis Saeimai izskatīšanai Mākslīgā intelekta attīstības likumu (turpmāk – Likums).
- Likuma mērķis ir veidot mākslīgā intelekta tehnoloģiju ekosistēmu un noteikt tiesisko ietvaru sadarbībai starp publisko sektoru, privāto sektoru un augstskolām, tādējādi:
1) apvienojot publiskā sektora, privātā sektora, kā arī augstskolu resursus, lai sekmētu savstarpējo partnerību un inovāciju ieviešanu un attīstību;
2) veicinot mākslīgā intelekta (turpmāk – MI) iniciatīvu īstenošanu jomās ar augstu potenciālu atbilstoši nacionālajām interesēm;
3) sekmējot sabiedrības prasmes un vienlīdzīgu pieeju MI jomā;
4) nodrošinot, ka MI sistēmas tiek izmantotas ētiski, atbildīgi un droši, ievērojot cilvēka pamattiesības.
- Šis Likums nosaka arī jaunveidojamā nodibinājuma “Latvijas Nacionālais mākslīgā intelekta centrs" (turpmāk – Centrs) mērķi, uzdevumus, organizatorisko struktūru un finansēšanas kārtību, lai uzlabotu sabiedrības labklājību un veicinātu ekonomisko izaugsmi, kā arī novērstu ar MI lietošanu saistītos riskus.
- Centra mērķis ir veicināt valsts konkurētspēju un sabiedrības labklājību, attīstot publiskā un privātā sektora partnerību MI jomā un veicinot sabiedrības iesaisti, sekmējot atbildīgu un uzticamu MI risinājumu izstrādi, pielietojumu un pārvaldību, nosakot un pārvaldot ar to lietošanu saistītos riskus, kā arī veicinot MI prasmju paaugstināšanu sabiedrībā un valsts pārvaldē.
- Centram plānoti šādi uzdevumi:
1) veicināt MI tehnoloģiju integrāciju publiskajā un privātajā sektorā, kā arī apzināt, izstrādāt un koordinēt projektus, tai skaitā veidojot nacionālās un starptautiskās partnerības un piesaistot finansējumu inovāciju projektu īstenošanai;
2) apzināt ar MI risinājumiem saistītos drošības riskus un veicināt spēju un pētniecības attīstību šajā jomā;
3) veicināt informētību un MI prasmju paaugstināšanu, tostarp saistībā ar mākslīgā intelekta lietošanu un risku pārvaldību;
4) sniegt konsultācijas, tai skaitā izstrādāt vadlīnijas publiskajam un privātajam sektoram MI jomā;
5) sagatavot priekšlikumus par Latvijas MI jomas attīstību, tai skaitā par riskiem, kas būtiski ierobežo personas cilvēktiesības, demokrātisko valsts iekārtu un sabiedrības drošību;
6) veicināt latviešu valodas ilgtspēju un kultūras datu iekļaušanu MI risinājumos un pielāgošanos tiem;
7) apzināt, veidot un organizēt datu kopas MI trenēšanai.
- Nav šaubu, ka MI progress un nozīme pēdējā gada laikā ir būtiski pieaugusi (piemēram, mūsu birojs mākslīgo intelektu izmanto gan apjomīgu līgumu analīzei, gan papildus argumentu meklēšanai dažādās tiesu lietās). Tomēr jācer, ka jaunveidojamais Latvijas Nacionālais MI centrs straujajai mākslīgā intelekta attīstībai neliks valsts iestādēm raksturīgus birokrātiskus šķēršļus.


Videospēļu spēlēšanas video var tikt atzīts par autortiesību objektu un ienākumi apliekas ar nodokli
